torstai 26. helmikuuta 2015

Kotibalettia

Pitäisi oikeastaan lukea englannin yo-kokeisiin, mutta yhtäkkiä aamulla iski supermotivaatio kotitreeniin (mahdollisesti tämän aiheutti Heidin blogissa ollut postaus). Eihän tällaista hetkeä voi heittää hukkaan, joten äkkiä balettikamat päälle ja treenaamaan. Päätin kokeilla myös aivan uutta kameraani, jonka tilasin vähän kuin itselleni synttärilahjaksi... 


Lähes jokainen tuntihan alkaa pliellä, eikö niin? Aluksi muutamat pliet ja muistelin parin viikon takaista uutta plie-sarjaa (juuri mitään ei ollut jäänyt muistiin...). Käsi näyttää taas tekevän jotain aivan omaansa ._.



Muistelin plie-sarjaan kuuluneen muutamia taakse taivutuksia. Kumpi näistä taivutuksista on parempi? Yritin keskittyä näihin erityisen paljon tällä kertaa.



Kun peruslämmittelyt olivat ohi, jatkoin tenduihin, frappeisiin, fonduihin ja niin edelleen. 


Tässä kuva tendusta, naama oli pakko rajata ulkopuolelle ja samoin käsi... Mikä näissä käsissä voi ollakin niin vaikeaa :''D.

Tässä välissä tein erilaisia hyppyjä ja muuta "keskilattialla". Niistä on vain vähän vaikeampi saada kuvia, joten siirrytään erilaisiin jalan nostoihin.


Tein parit developet, mutta yksikään kuva ei onnistunut täydellisesti. Tämä oli kaikista kuvista paras ja se kertoo jo kaiken tarvittavan mun developeista... 


Arabeskeissäkin on melkoisesti parannettavaa, mutta onhan tämä ihan hyvä alku :). En millään muistanut, miten käsien tulee tässä liikkeessä olla, joten ne ovat nyt vähän miten sattuvat.


Koska olen tanssinut balettia vasta niin vähän aikaa, te enemmän tanssineet voitte vapaasti antaa palautetta mun kuvista (jos siltä tuntuu). Olisin todella kiitollinen. Ilmeistä ei kannata välittää, koska, noh, ne eivät ole kovin hehkeitä :D. 

Näin muuten ensimmäistä kertaa tän puvun selkäosan kunnolla vasta näissä kuvissa. Tämähän on todella kauniin mallinen! Voisin ottaa tämän jopa aktiivisempaan käyttöön. Tällä kertaa ei ollut muuta, mutta pian voisin alkaa kuvailla sitä "habaani" Heidin antamaa haastetta varten :P


-Helinä

10 kommenttia:

  1. Ainoa mistä mä osaan sanoa, on noissa developpe- ja arabescue -kuvissa työskentelevän jalan aukikiertoa kaipailisin lisää. Kun tukijalkaan jos katsoo niin sitä aukikiertoa löytyy sulla kuitenkin. Etenkin developpessa näyttäisi että polvi on melkein suoraan ylöspäin. Tietty voi olla kiinni kuvan räpsäisyajankohdastakin täysin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, täytyy alkaa panostamaan tuohon! Tuossa developessa osan epäaukikierrosta on aiheuttanut juurikin tuo räpsäisyajankohta + muu kameran kanssa säätäminen (oho kun onkin kamala "aukikierto" :s), mutta on siinä varmasti PALJON parannettavaakin. Tuota arabeskin aukikierron epätasaisuutta en itse huomannutkaan :). Kiitos avusta!

      Poista
  2. Kirjoitan arabesque'ista vielä oman postauksensa, mutta näyttää siltä, että työjalan lonkka ei kierry jalan perään. Siksi aukikierto jää vajaaksi. Vaikea sanoa näin kuvan perusteella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy ensi kerralla kokeilla siis avata lonkkaa enemmän (?). Kiitos :)

      Poista
    2. samaa mäkin mietin tuossa arabesquessa, mutta kuvan perusteella tosiaan vaikea sanoa. Tosin tässäkin on varmasti se kuvan räpsäsyajankohtaelementti (kiva yhdyssana!) mukana. Mä miellän asian vaan toisin päin, niin että se aukikierto lähtee nimenomaan sieltä lonkasta ja loppu jalka seuraa perässä. Suuntaan kuin suuntaan. Jos ymmärrät mitä tarkoitan. Tosin mulla on kyllä sellaiset opettajatkin, jotka koko ajan hokee, että tehkää oman aukikierron mukaan. Eli ei haeta sitä 180 astetta polvien kustannuksella, jos oma fysiikka ei ole siihen luotu. No joo, olipa taas tikusta asiaa :D

      Poista
    3. Munkin mielestä sen pitäis lähteä lonkasta (eri asia on sitten se, että miten oikeasti teen). Tuo 180 astetta tuntuu olevan sellainen mitä aina hoetaan "baletin edellytykseksi", mun mielestä balettia voi kyllä tanssia ihan sillä 90-110 asteen aukikierrollakin (jos ei lonkat anna enempää periksi). Ei se kaiketi mitään vammoja aiheuta (?) :D.

      Poista
    4. Toki aukikierto lähtee aina lonkasta. Avaan kommenttiani vielä omassa blogissani myöhemmin, mutta pähkinänkuoressa näin: Kuvassa näyttää siltä, että yrität pitää työjalan lonkkaa (suoliluun harjanteita) eteenpäin. Lonkan rakenne on sellainen, että jos sitä ei avaa, ei myöskään muu jalka (työjalka) voi kiertyä auki. Eli työjalkasi on enemmän paralllel kuin aukikierrossa.

      Poista
    5. Ahaa! Tämä selittikin hyvin :). Kokeilin tuota eroa hieman äsken ja tuntuu, että nyt ymmärrän mitä tarkoitat!

      Poista
  3. Näin amatöörinä, en juuri mitään kommentoi, mutta itse ainakin kiinnitin huomiota siihen, että mun silmään ja mun opettajan ohjeiden mukaan alempi taaksetaivutus näytti oikeammalta, siinä sun selkä ei ole niin notkossa(en tiedä luoko kuva itsessään sellaisen vaikutelman) Se mistä meille huomautetaan baletissa on kanssa,että pää katsoo taaksetaivutuksissa yläkäden takaa.. En tiedä sitten onko Se opettajani mieltymys vai mikä! Mutta pakko myöntää, että hyvältä näyttää ollaksesi treenannut vasta niin vähän!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekin pohdin olisiko se tuo alempi taivutus oikeampi, hyvä kuulla, että olet samaa mieltä :). Meille on korostettu, että katse tulisi olla etupuolelta yläkättä. Saatan joko muistaa väärin tai sitten tästä on erilaisia näkemyksiä.
      Kiitos paljon ihanasta kommentista :)

      Poista