maanantai 23. maaliskuuta 2015

Venyttely/venyvyys

Tänään balettitunnin jälkeen (oli muuten mahtavaa :3) sain äidin kuvaamaan venyttelyäni. Teen tähän nyt jonkinlaisen rungon, minkä mukaan yleensä venyttelen :).

Aloitan venyttelyn aina perhosvenytyksellä eli jalat edessä koukussa, jalkapohjat vastakkain. Koska en saa venytystä muuten tuntumaan, nojaan eteenpäin kyynärpäiden varaan.  Lopuksi suoristan jalat niin auki kun saan (olon pysyessä vielä mukavana) ja venytän kyljet.

Seuraavana venytän yleensä takareisiä perinteisellä jalat edessä suorina/hieman aukikierrossa ja nojaudun eteenpäin. Tämän jälkeen etureidet, vähän milloin mitenkin.

Seuraavana venytän kaikki kohdat, jotka kipeytyvät helpoiten tunnin jälkeen; pohkeet, nilkat, akillesjänteet ja jalkapohjat.


Tästä siirryn sammakkovenytykseen (tänään oli muuten todella kankeaa menoa tässä) ja hetken sivuspagaattivenytykseen seinää vasten.


Lopuksi venytän lonkankoukistajat ja vielä takareisiä vuorotellen valmistautuakseni etuspagaatteihin. Oikean jalan spagaatti meneekin jo lähes maahan, mutta vasemmassa on paljon hiomista.


Joskus jaksan venyttää myös selkää, käsiä ja vatsaa, mutta en kovin usein.

Balettitunnin jälkeen yritän aina syödä hyvin, koska muuten nälkä tulee viimeistään yöllä (kun ei uskalla mennä pimeässä syömään :"D).


-Helinä

10 kommenttia:

  1. Kuinka usein teet tän venyttelyrutiinin? Tsemiä spagaatiin!
    Vautsi sulla on muuten pitkät jalat :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aina balettituntien ja omien treenien jälkeen :).
      Kiitos ja kiitos :'D

      Poista
  2. Mäkin katsoin, että legs for days! *kateellinen* :D

    VastaaPoista
  3. Anonyymi25.3.15

    Miten venytät lonkankoukistajaa? Omani ovat aina todella kipeät ja aivan tukossa, eikä jalan heitto ole koskaan onnistunut niiden takia. Haluaisin kyllä pystyä, mutta niin jumissa ovat... :"D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole Helinä, mutta mulle tuli mieleen semmonen, että hieroto koskaan paikkoja auki? Mä olen huomannut, että jos tennispallolla hieron lonkkia, niin mm. aukikierto on parempi. Aina ei pelkkä venytys riitä, etenkin jos lihakset tuntuvat olevan tosi juntturassa. Tennispallo on sopivan kokoinen, ja kun löytää kipeän kohdan niin hieroo sitä about 15 sekuntia.

      Poista
    2. Mulla venyttely ei yleensä auta jumeihin, vaan enemminkin ehkäisee niitä. :)
      Yleensä venytän lonkankoukistajia näin
      ja välillä suoristan takajalan polven. Vuorotellen koukku ja suoralla polvella aina n. 10-15 s.

      http://www.teachpe.com/images/jenny/hip_flexor_stretch.jpg

      Lisää tietoa lonkankoukistajista löytyy Nuorallatanssijan viimeisimmästä postauksesta. Kuvankin hain sitä kautta. Olisikohan osoite www.nuorallatanssia.blogspot.com

      Poista
    3. Anonyymi4.4.15

      Kiitos todella paljon Helinä ja Heidi! :)

      Poista
  4. Anonyymi29.3.15

    Hei! Oon aloitteleva 16v ballerina ja yritän venyttää spagaattia sekä eteen että sivuun mut meinaa toivo loppua täysin kun lonkat ei yhtää anna periksi! Spagaa ku venytän niin takajalka ei yhtään anna periksi ja se lähtee vääntymään väkisin sivuttain.. Se sattuu lonkkaan ku yrittää painaa spagaa, mutta haittaako se? Pitäiskö mun vaan yrittää venyttää sitä lonkkaa? Kuuluuko sen takajalan mennä vähän sivuspagaattimaisesti? Vai onko asento virheellinen? Vai voiko sen sinnen vääntää suoremmaksi kun saa spagan maahan vai antaako mun lonkat ikinä periksi? Oon ihan tiedoton?!?! Yritän lukea kaikkien Balleriinojen ja voimistelijoiden vinkkejä.. Osaisiksä auttaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Venytyksen ei pitäisi missään nimessä sattua kovasti! Sen kuuluu tuntua venytyksenä, muttei sattua. Väkisin ei kannata spagaattia (tai mitään muutakaan venytystä) maahan painaa.

      Ns etuspagaattiin tulisi (lämmitellä ja) venyttää erityisesti etureidet, takareidet ja lonkankoukistajat. Kun sanot, ettei takajalan lonkka anna periksi, kannattaa syy olla esim. sen jalan etureiden kireydessä. Muitakin syitä voi olla, mutta mulla vasemman jalan etuspagaattia estää oikea etureisi.

      Etuspagaattissa etujalan polven kuuluu osoittaa kohti kattoa ja takajalan polven kohti lattiaa. Monesti näkee näitä ns puolispagaatteja, joissa takajalan polvi osoittaa sivulle, mutta oikeasti sen kuuluisi osoittaa kohti lattiaa.

      Kannattaa pinota kirjoja, tyynyjä tms etujalan reiden alle nostamaan niin paljon, että saat takajalan polven suoraksi ja polven osoittamaan kohti maata. Vartalo tulisi pitää suorassa Kun tietyllä korkeudella venytys ei enää tunnu, voi etujalan alta pienentää koroketta vähentämällä kirjoja.

      Toivottavasti tämä auttoi :)

      Poista