torstai 16. heinäkuuta 2015

Pilatesrulla, foam roller, joogarulla...

Selkäni on ollut kipeä ja jumissa yli viikon ajan. Osittain tämä on varmaan johtunut jatkuvasta lattialla kyyryssä lukemisesta ja laskemisesta, sekä lattialla nukkumisesta. Oma metallinen sänkyni on alkanut kilisemään niin paljon, ettei siinä pysty enää nukkumaan (täytyisi varmaan kiristää jotain ruuveja), joten olen nukkunut lattialla patjalla.

Olen kokeillut selkään nyt vähän kaikkea, mikään ei kuitenkaan ole toiminut. Päätin siis hankkia otsikossakin jo mainitun ihmekapistuksen, pilatesrullan. Tänään löysin Tokmannista sellaisen 13 eurolla, mikä oli melko edullinen verrattuna muihin kauppoihin. Jossain taisi maksaa jopa 40 euroa (kuka haluaa maksaa sen verran vaahtomuovipötköstä)!

Pilatesrulla on siis joko muovista tai vaahtomuovista tms. materiaalista valmistettu pötkylä, jolla tulisi rullailla kipeitä/jumittuneita lihaksia. Kaipa tuolla voi tehdä myös jotain lihaskuntoa, mutta siihen en ole tutustunut sen kummemmin :D.

Tänään olen hetken aikaa tuota ehtinyt kokeilla patjan päällä. Täytyy sanoa, että ainakin nikamat naksuivat mukavasti ja tuntuu vähemmän jumittuneelta. Olo hieman helpottui, mutta en silti leimaisi tätä suoraan miksikään taikaesineeksi :D. Pitää vielä kokeilla pelkällä lattialla, jos vaikutus olisi suurempi (kuten luultavasti on).

Onko jollain antaa vinkkejä kipeään/jumittuneeseen selkään? :)

-Helinä

8 kommenttia:

  1. Tuo on hyvä rulla! Aika pehmeä rullailuun, mutta rullailun tulisikin olla sen verran kevyttä, ettei se satu!

    Minulla selän avaamiseen auttavat kiertoliikkeet sekä selän pyöristäminen esimerkiksi pallon päälle. Myös kaksi tennispalloa esimerkiksi sukan sisään sidottuina ja tämän pikkurullan liikuttaminen rangan molemmin puolin saattaa auttaa. Liike on parasta lääkettä minun mielestäni!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luinkin kauhukertomuksia netistä, että rullailu sattuisi kamalasti! Ilmeisesti heillä oli käytössä sellainen kivikova muovirulla.

      Kiitos vinkeistä! :)

      Poista
    2. Hei,

      Salipiireissä etenkin miehet runnovat menemään viemäriputkilla, koska no pain no gain. Rullailun ei kuitenkaan pidä sattua, koska silloin siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Eli aika lailla sama periaate kuin venyttelyssä; pitää vähän tuntua, mutta ei saa sattua. :)

      Poista
    3. Eipä tulisi ihan heti mieleen tuollainen :D

      Poista
  2. Mulle foam roller on yks elinehto tän selän kanssa, tuo rolleri aukoo mukavasti fasettilukot, venyttää rintarangan auki ja antaa lepoa lavoille. Kun tuon päälle menee makaamaan niin, että selkäranka tulee rullan pituisesti, niin avot!
    Yoogaiassa on muuten noita foam rollerilla tehtäviä tallenteita, ja olen kyllä tykännyt ja hyötynyt :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo olen tosiaan nyt huomannut, kuinka paljon tuosta on apua! Kun pidän taukoa (yo-kokeisiin) lukemisesta ja laskemisesta, menen tuon päälle selälleen lukemaan (twilightia, harry potteria, conania tms). Ei ole niskat ja selkä niin jumissa :).
      Löysin jotain videoita myös YouTubesta, mutta en ole ehtinyt vielä kokeilla.

      Poista
  3. Mulla on juuri sellainen kivikova foam roller ja tykkään rullailla sillä juuri selkää ja varsinkin takareisiä ja pohkeita!
    Oletko kokeillut laittaa selkään kylmä- tai kuumageeliä? Minulla on myös selkä, niskat ja hartiat ihan jatkuvasti jumissa ja saan selän pysymään kunnossa juuri rullailulla, geeleillä ja venyttelyllä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä että oot löytynyt keinot, mitkä sulla toimii! :)
      Välillä olen lämpögeeliä käyttänyt, mutta se auttaa yleensä vain hetken aikaa. Kylmägeeli on mulla yleensä vain pahentanut selkäkipua, tiedä sitten miksi :D.

      Poista