perjantai 16. lokakuuta 2015

Tanssituntitauko

On tullut lomailtua koko viikko mummilla. On tullut haravoitua, tehty ristipistoja ja järjestelty huomista "halloween-juhlaa". Mummi lähtee ensi viikolla lomalle Espanjaan, joten juhlitaan Halloweenia jo nyt lauantaina. Tanssi on luonnollisesti jäänyt nyt syyslomaviikolla pois, koska treeneihin on täältä autolla noin tunti matkaa, eikä kyytiä ole (bussitkaan eivät kulje täällä päin).

Sen sijaan olen katsellut entistä enemmän erilaisia variaatioita YouTubesta ja ottanut todelliseksi tavoitteeksi opetella blue bird (sinilintu?) -variaation , johon törmäsin ( https://www.youtube.com/watch?v=LWrzUFGB6CI&feature=youtube_gdata_player ). Videon tanssijalla on kärkkärit, mutta itse harjoittelen nyt tietysti vielä pehmeillä tossuilla. Pari ensimmäistä kasia on jo muistissa ja sujuvatkin ihan ookoosti. Tietenkään tekniikkani ei ole puoliakaan siitä, mitä videolla näkyy, mutta tällä kertaa ookoosti on suhteutettu mun vuoden balettitaustaani.

Lisäksi voisin kertoa viime viikon keskiviikon balettitunnista. Joogaan ei nimittäin vieläkään päästy siskon kanssa, koska hän nukahti juuri ennen tuntia päikkäreille, enkä raaskinut herättää. Ensi viikolla uusi yritys. Baletissa ollaan kuitenkin yhdistetty kahta eri sarjaa, pyörivää valssia ja jotain "balanchin" -nimistä liikettä. Ollaan tekemässä siihen lisää jatkoa vielä tämän syksyn aikana, enkä jaksa odottaa, mitä siihen tuleekaan. Ollaan myös tehty pari uutta tavallista pidempää tankosarjaa, joihin olen aivan rakastunut.

Huono asia on se, että developet ja jalkojen isot heitot ovat alkaneet aiheuttamaan tunnilla pistävää kipua mun lonkkaan. Kipu tuntuu vain sen aikaa, kun jalka on ylhäällä ja katoaa sitten. Tämä on tosi hämmentävää, koska kotona samoja liikkeitä tehdessä kipua ei aina ilmene.

Mua on alkanut myös pyörryttämään enemmän tunneilla, joten kävin hemoglobiinin tarkistusmittauksessa (anemia=raudanpuute on aiheuttanut tätä pyörryttämistä mulle aiemmin). Arvo oli kuitenkin ihan ok, 125. Tavalliseksi katsotaan arvot 117-155. Samalla katsottiin verenpaine, joka oli myös ihan tavallisen rajoissa (jotain 76/121 tai sinne päin). Lopulta terveydenhoitaja määräsi kokeilemaan liikunnalliselle ihmiselle suunnattuja ravintoaineilisiä ja tulemaan uudestaan, jos siitä ei ole hyötyä.

Asioihin liittymättä kysyisin tässä lopussa olisiko kellään vinkata jotain hyvää, edullista ja täyttävää välipalapatukkaa tms.? Olen kokeillut Punnitse&Säästän kauravälipaloja (n. 1,2 e/kpl), jotka on toiminut ihan hyvin. Maut alkavat vain tuntua niissä ns liian tutuilta. Tykkään paljon makeista mauista, joten ne on plussaa :).

-Helinä

Kuvassa mun tekemä balettiaiheinen "sisustustaulu". Ääriviivat löysin googlesta, mutta värit leikkasin/liimasin mainoksista.

14 kommenttia:

  1. Millainen teidän halloween -juhla oli?

    Olisi niin kiva ruveta opettelemaan jotain variaatiota :) Esim Joutsenlammesta olisi kiva opetella joku. Itellä on ollut kans syysloma baletista ja joogasta niin on pitänyt jotain korvaavaa keksiä.

    Meillä odottaa ensiviikolla uudet tankosarjat, joten toivotaan että siellä tulisi jotain uutta kivaa :)

    Tosi hieno tekemäsi leikkaa/liimaa työ :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juhla meni hyvin :). Paljon mässättävää karkkia ja sipsiä. Mentiin ulkona pitkin pihaa lankaradan seurausta "sokkona". Huiveja ei tosin tarvittu silmille, kun oli muutenkin pilkkopimeää illalla. Oltiin kieputettu lankakerällinen lankaa puusta puuhun, jota tuli sitten seurata tuntoaistin varassa. Etsittiin myös piilotettuja heijastimia taskulamppujen kanssa ja yritettiin arvailla purkeissa olevia tavaroita tunnustelemalla (vesi-ilmapalloja, koristehiekkaa, sammalta, leikkilimaa ja -hämähäkkejä) :). Olen siis itse vanhin serkuista (joiden kanssa tätä juhlittiin) ja ohjelma on siksi tällaista kaikille sopivaa, mukavaa puuhastelua. Koristeet oli pikkusiskoni mielestä vähän liiankin pelottavia, kun yksi piti ottaa poiskin.

      Meillä vaihtuu sarjat sillai pikkuhiljaa, ettei sitä huomaa. Olisi kiva joskus vaihtaa kaikki kerralla :D.

      Kiitos :).

      Poista
  2. Tsemppiä variaation harjoitteluun:D ja ihana toi taulu!

    VastaaPoista
  3. Anonyymi19.10.15

    Ajattelin itse alkaa syödä magnesium+B-vitamiiinia, se kuulemma auttaa lihasvetreyden ylläpitoon paljon liikkuvilla.
    Kaupan myslipatukoissa on usein paljon sokeria ja muut ylimääräistä, joten olen tehnyt niitä itse. Halvemmaksikin tulee. Tässä resepti:

    4 dl kaurahiutaleita
    kuivattuja taateleita 100 gr
    3-4 dl pähkinärouhetta/pellavansiemeniä/seesaminsiemeniä/kookosta/vehnäleseitä jne
    1 dl hunajaa
    1,5 dl vettä
    Hienonna taatelit monitoimikoneella. Liuota hunaja lämpimään veteen. Sekoita taikina. Pitää olla sopivan kiinteää, että pystyy muotoilemaan keksejä, mutta ei liian jämäkkää. Paista 175 'C 30-40 min. Jäähdytä ritilällä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm mielenkiintoisen kuuloinen ohje :). Pitää kokeilla! Itse en tykkää kaupan perusmyslipatukoista, koska niitä saa syödä muutaman paketillisen ennen kuin maha alkaa täyttyä :D.

      Poista
  4. Tykkäätkö Helinä proteiinipatukoista? Voisin suositella kokeilemaan niitä :) Proteiinipatukkavalikoima on tositosi laaja, ja itse oon huomannut että nälkää pitää paremmin isommat (60 gr) ja paljon proteiinia sisältävät patukat (Questbar, Fastin Nude Protein, Sportyfeel +). Noitakin patukoita löytyy moneen lähtöön, ja jotkut eivät ole juuri suklaapatukkaa parempia ravintosisällöltään (paljon sokeria ja vähän proteiinia), ja toiset taas on kyllästetty sokerialkoholilla, jotka ainakin itselläni aiheuttaa jäätävät turvotukset (mm. Questbarit). Mutta on ne Questbarit niiiiin hyviä että syön turvotuksesta huolimatta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole oikeastaan koskaan maistanut, pitäisi varmaan uskaltautua maistamaan :). Kiitti vinkistä!

      Poista
    2. Mä tein blogiin prodepatukkaraadin, jos et ole vielä vilkaissut :)

      Poista
    3. Joo, kävin vilkaisemassa :). Täytyy nyt säästää questbarin maistamista varten, kun olet niitä niin hehkuttanut :D.

      Poista
  5. Anonyymi20.10.15

    Suosittelisin raakapatukoita, justkin Punnarista ja joistain K-marketeistakin saa, takuulla terveellisiä, energisoivia (onko toi nyt oikein sanottu... :D) ja ainakin mun mielestä hyviä. Esimerkiksi Näkd, Barebar ja Rawbite. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Energisoiva kuulostaa just hyvin kuvaavalta sanalta :D. Jotkut noista on vaikuttanut musta vaan vähän kalliilta, mutta kaipa sitä kerran voisi koittaa :).

      Poista
  6. Kiva toi sinilintu-variaatio! Haluaisin ehkä itsekin alkaa harjoitella kotona jotain variaatiota, mutta kun tilaa on niin huonosti... Lisäksi en halua ottaa riskiä että potkaisen tota kissaa, se kuitenkin kiinnostuu kun alan pyöriä tanssahdella. Kerran kun tein kotona tenduita ja kunnolla suhistelin jalanpohjaa lattiaan niin eiköhän tää ryökäle hyökännyt mun varpaiden kimppuun! :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kissat... :D. Mulla on kotona vähän samat ongelmat, joten harjoittelen elegantisti lenkkareilla ulkona ja silloin, kun olen mummilla kylässä. Mummilla on ihanan suuri eteinen, jossa harjottelu onnistuu :).

      Poista