tiistai 19. tammikuuta 2016

Sivuspaga

Tämän vuoden ykköstavoitteeni baletin puolesta on tuo sivuspagaatti. Tämän vuoksi ajattelinkin tehdä siitä nyt oman postauksen. Olen viime päivinä onnistunut luomaan tietyn venyttelyrutiinin juuri sivuspagaattia varten. Esittelen senkin tässä samassa postauksessa.

En ole kertaakaan elämässäni (edes voimisteluaikoina) saanut sivuspagaa aivan maahan asti. Lapsena saavutettua notkeutta on melko helppo ja nopea saada takaisin ainakin omalla kohdallani. Esimerkiksi selkää ei tarvitse venyttää juuri milloinkaan, se vain pysyy notkeana. Samoin oikean jalan spagan saan usein kylmiltäänkin maahan asti. Tämän vuoksi sivuspaga on mulle aivan uudenlainen projekti ja olen kiinnostunutkin ottamaan selvää, onko vielä näin "vanhana" mahdollista saada venytettyä se ekaa kertaa maahan :).

Venyttelyrutiiniini yritän mahduttaa seuraavat asiat:
30 s sammakkovenytystä
30 s puolikkaita sammakoita (toinen jalka suorana)
10 sukellusta (Aloitetaan istuvalteen lattialta, jalat suorina edessä, siirrytään sivuspagaan ja päädytään mahalleen, jalat takana suorina. Sama reitti toiseen suuntaan. Tätä tehtiin paljon voimistelutreeneissä.)
30 s seinää vasten sivuspagaa
1 min sivuspagaa kuminauhan avulla (kuva)


Tuo kuminauhaviritelmä on XXL:stä ostettu jumppakuminauhasetti, josta olen löytänyt paljon apua venyttelyyn. Netissä olen nähnyt venyttelyyn käytettävän niitä jumppakuminauhoja, jotka ovat sellaisia rinkuloita. Tykkään itse tästä omasta viritelmästäni, koska vastusta voi säätää lisäämällä/vaihtamalla/vähentämällä kuminauhoja. Taisin maksaa koko setistä (5 kuminauhaa ja kolmet erilaiset kiinnityssysteemit) vain kympin, kun oli silloin tarjouksessa.

Kuvassa näkyy tämän hetkinen spagatilanne, jonka toivon olevan tämän vuoden lopussa sellainen vertailukuva, miltä mun spaga näytti vuosi sitten. Olettaen, että saan parannettua tätä venyvyyttä venyttelemällä :D. Ajattelin ottaa osaa myös Instagramissa olleeseen Sportyfeelin 30 päivän spagahaasteeseen, toiveena saada oikean jalan ylispaga itseäni miellyttävään kuntoon ja vasemman jalan spagasta yhtä varma kuin oikeasta. Tässä kuva vielä siitä oikean jalan spagasta (pitäisi saada vielä työnnettyä lonkkia enemmän samaan linjaan). 


Jos joku ihmettelee tätä mun asujärjestelyä, niin nuo on miesten lökärit, jotka (nekin) kutistuivat sitten pesussa mulla liian lyhyiksi, Taittelen ne siis aina capreiksi. Tuossa vyötäröllä on edessä tietty aika paljon ylimääräistä, joten käärin ne edestä rullalle. Takamuksesta miesten housut on taas mulle auttamatta tuollaiset pinkeät :D. Tuli tässä samalla lueteltua sitten syitä, miksi käytän lähes aina hameita... Alla näkyvät Piruetin shortsit, joita en jaksanut ottaa pois, kun aloin venyttelemään ja lämmitellessä tuli kuuma, joten taitoin paidan tuollaiseksi lyhyeksi.

Puuttuuko tästä rutiinista jokin ehdottoman tärkeä sivuspagavenytys? Saa vinkata omia lempparivenytyksiä aiheeseen liittyen :).

-Helinä

8 kommenttia:

  1. Itseäni harmittaa kun olin lapsena laiska venyttelemään spagaatteja. Etu spagaatti (en muista kumpi jalka edessä) oli lähellä maata silloin.. Se olisi nyt vaan niin paljon helpompi saada spagaatit maahan... Tuntuu ettei vieläkään ole mitään tapahtunut. Oon hiukan kateellinen kaikille jotka saa aikuisena spagaattit maahan :D

    Sivuspagaattin venytyksessä suosikkini on salmiakki venytys sekä seinää vasten tehty sivuspaga.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä uskon, että jotain kehitystä on tapahtunut :). Sitä vaan huonosti itse huomaa edistymistä venyttelyissä. Sen takia ajattelin ottaa tuosta sivuspagasta joka kuukausi kuvan.

      Poista
  2. Itse olen myös kehittynyt tosi paljon sivuspagaatissa. Mäkään en ole luisteluaikoinani päässyt koskaan sivuspagaattia, vaikka noihin keskispagaateihin liu'uin ihan kylmiltääkin (siis silloin kun olin 13v). Keskispagu on aina jäänyt kaaauuuas lattiasta, mutta nyt alan olla jo aika lähellä. Uskoisin, että juurikin tuosta sammakko-venytyksestä on ollut suuri hyöty. Me venytetään tota keskispagaatia hieman eri tavalla, sä teet sen tuolla tavalla istuma-asennossa vetäen jalkoja tavallaan edestä taaksepäin, mä taas olen silleen käsieni varassa ja koitan jalat sivulla laskea takamusta maahan. En tiiä onkohan sillä mitään väliä, kummalla tavalla harjoittelee? Ja tollanen venytyskuminauha vois olla kätsy, voisinpa hankkia sellaisen jos löytyis jostain edullisesti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kuulla, että olet saanut kehitystä aikaan vaikket ole lapsena päässyt tuota :).
      Luulen, ettei venytystavalla ole sinänsä väliä. Mun polvet ei vain kauheasti tykkää siitä ylhäältä-alas tavasta. Siksi venytän tällä tavalla, joka on mulle parempi :).

      Poista
  3. Jos lonkkien rakenne ei anna periksi, en usko "täydellisen" sivuspagaatin onnistuvan. Ole varovainen kun venyttelet, ettet riko sellaisia rakenteita, joiden korjaaminen myöhemmin on vaikeaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri tuon takia haluankin yrittää, että onko tuo mulle mahdollista. Ja en koskaan venyttele niin, että se sattuu, joten varovaisella linjalla mennään :).

      Poista
  4. Oi että, minunkin pitäisi yrittää saada spagaatit hallintaan. Olen aina ollut ihan rautakanki, en ole koskaan saanut mitään spagaatteja maahan asti :D Taidan ottaa tuon sinun venyttelyrutiinin käyttöön, paitsi sukelluksia en voi tehdä ollenkaan kun olen ihan oikeasti jäykkä! Vielä kun muistaisi vain venytellä ihan oikeasti...
    Mutta jään kyllä mielenkiinnolla seuraamaan, että millaista kehitystä sinulla tapahtuu tämän vuoden aikana!

    (Itse tykkään muuten sivuspagaattia venyttää siten, että kaverin kanssa istutaan vastakkain, ja hän puskee jaloillaan minun jalkojani erilleen samalla kun vetää käsistä eteenpäin. En tiedä saako tuosta selkoa, mutta mielestäni venyttelystä saa tehokkaampaa parin kanssa, kun yksin venytellessä minä ainakin fuskaan ja luovutan tosi helposti!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noita sukelluksia kannattaakin tehdä vasta, kun jäljellä on enää noin 10-20 senttiä maahan. Muutoin niistä ei ole paljon hyötyä, kun jalat menevät väkisinkin koukkuun siinä yli kivutessa. :)
      Ihan unohdinkin tuon parivenytyksen! Olen välillä pyytänyt poikaystävää venyttämään mua noin. Mun luottovenyttelykaveri, eli serkkuni, asuu siellä Helsingin lähettyvillä. Ollaan monesti pidetty venyttelyrinkiä whatsapin välityksellä. Eli vuorotellen päätetään mikä venytys ja kuinka kauan siinä pysytään. Vaikkei olla näköyhteydessä niin tuostakin saa hyvät tsempit venyttelyyn! :)
      Olisi muuten hauska perustaa tuollainen niiden kesken, jotka kaipaa "ohjatun" venyttelyn, esimerkiksi kik-sovellukseen niin ei tarvitsisi puhelinnumeroita. Tulisi varmasti itsekin venyteltyä useammin :).

      Poista