keskiviikko 20. huhtikuuta 2016

10 tapaa liikkua (lähes) ilman rahaa

Pohdin eilen, kuinka paljon liikunnalla rahastetaan nykyään. Ohjatut tunnit, kuntosalimaksut, merkkitreenivaatteet, superfoodit, personal trainerit, kuntoilu-konsolipelit ja kaikenlaiset kuntovempaimet maksavat ihan järjettömiä summia. 150 euron urheilulegginsit tai 100 euron kuntosalijäsenyys saavat ainakin mun kohdalla väistyä edullisempien vaihtoehtojen tieltä.

Kun hankkii mukavat urheiluvaatteet, kännykän/tietokoneen, internet-yhteyden ja lenkkarit, pääsee harrastamaan jo aika monia lajeja. En laskenut näitä varsinaisiin kustannuksiin, koska oletan, että suurimmalta osalta nämä löytyvätkin jo :D. Tästä postauksesta saattaa tulla tulee kamalan pitkä, koska ajattelin koota kaikki jutut tähän samaan postaukseen. Jos kaikkea ei jaksa lukea, niin voi skippailla niitä kohtia, jotka eivät tunnu yhtään omilta :).


1. Juoksu/kävely

Koska tämä on niin itsestäänselvä liikkumismahdollisuus, laitoin sen tähän heti ensimmäiseksi. Monen mielestä varsinkin kävely saattaa tuntua maailman tylsimmältä asialta, mutta itse tykkään yhdistää sen musiikin kuunteluun. Mielummin lähden ulos kuuntelemaan musiikkia kuin siihen sängylle makaamaan. En nyt tarkoita yhtään, että olisi jotenkin rangaistava teko maata sängyllä ja kuunnella musiikkia. Mulle itselleni vain tulee musiikista välitön liikkumisrefleksi, jota pystyn paremmin toteuttamaan ulkona. Lisäksi on hauska "piirtää" erilaisia kuvioita Sport Tracker -tyylisiin sovelluksiin :D.

Juoksu tarkoittaa mulle usein kävelyn ja pikajuoksuspurttien sekoitusta. Varmaan aiemminkin olen jo kertonut täällä, että en tykkää niin paljon juosta hitaasti pitkiä matkoja, kuin lyhyitä nopeasti. Jos ei tykkää juosta kaupungissa, niin monesti lähistöltä löytyy jokin metsäisempi reitti ja toisin päin. Juoksemista pystyy toteuttamaan niin monella eri tavalla :).


2. Geokätköily/suunnistus

En ole itse koskaan harrastanut geokätköilyä, mutta isäni ja pikkusiskoni ovat tuota harrastusta aloitelleet ja se on kuulostanut musta tosi kivalta puuhalta :). Kaikki mitä siihen tarvitaan, on sovellus kännykkään ja GPS. Tarkoitus on etsiä luontoon piilotettuja juttuja kartan avulla, eli vähän kuin suunnistusta, mutta astetta jännempää, kun ei tiedä mitä sieltä rastilta pitäisi löytyä.

Suunnistuksesta olen tykännyt ala-asteelta lähtien. Harkitsin pienenä ilmoittautuvani johonkin "joukkueeseen" vai miksipä niitä sitten sanotaankaan. Monet suunnistusseurat myyvät omien rastiensa suunnistuskarttoja aika halvalla, 5-10 e. Rastit ovat luonnossa noin puolisen vuotta keväästä syksyyn (täällä ainakin kartat tulivat myyntiin pari viikkoa sitten), joten mun mielestä tuo hinta ei ole niin suuri, kun suhteuttaa vielä lisäksi rastien määrään. Täällä päin taitaa kartassa näkyä jotakuinkin 30 rastia. Toisaalta, jos metsässä rämpiminen on kaikista inhottavin asia, jonka keksii, niin ehkä tuo ei ole se ykkösjuttu, mitä lähtee tekemään.

 Ehkä tähän lisään myös edellisessä postauksessa mainitun luontobingon, koska sen pystyy tekemään myös kaupunkiversiona (keltainen auto, kaatunut tienviitta, työmaa jne.). Vaikka idea onkin lapsille suunnattu, niin se saa silti tarkkailemaan enemmän ympäristöä, jossa liikkuu. 



3. Kehonpainoharjoittelu/kotitreeni

Kehonpainoharjoittelusta löytyy todella paljon tietoa netistä (esim. täältä) ja myös kirjastoissa on monesti siihen liittyviä oppaita lainattavissa. Jos tykkää treenata painoilla (mutta ei sellaisia omista), niin esimerkiksi litran limsapulloista saa kilon painot, kun täyttää ne vedellä. Puolen litran pulloista taas saa puolen kilon painot. Toinen vaihtoehto on täyttää pullot ulkona kivillä, jolloin painoa saa lisättyä tarvittaessa. Kevyen painoliivin saa muokattua hyvin istuvasta repusta, jonka täyttää vaikkapa noilla pulloilla tai muulla sopivan painoisella. 


4. Treenaaminen kaverin kanssa

Jos omistaa sellaisen kaverin tai kavereita, joiden kanssa voi kaatua kasaan ja kikattaa epäonnistumisille, niin silloin treeniin saa lisää hauskuutta, kun treenataan yhdessä. Kesällä voi levittää nurmikolle viltin, mutta talvella saattaa tilanpuute aiheuttaa ongelmia, jollei joku omista suhteellisen isoa huonetta :). Ihan hyviä treenivinkkejä löytyy googlettamalla "partner training exercises". Tässä silti pari juttua, joita mun on tullut koitettua. 
- Ollaan kaverin kanssa vastakkain punnerrusasennossa ja annetaan 30 läpyä vastakkaisilla käsillä. 
- Nostetaan kaveri jalkojen päälle lentsikkaan ja alempi tekee joustoja jaloilla. 
- Kaveri makaa mahallaan ja toinen menee siihen päälle mahalleen sivuttain. Alemman tulisi päästä pois alta ja ylempi yrittää estää :D.
Jos joku kiinnostui tässä, niin kommenteissa saa kysyä lisää liikkeitä!

Kuvassa muuten mummin naapurin kissa Mölli, joka kuolaa ihan järkyttävän paljon, kun saa vähänkään rapsutuksia.


5. Kotijumppavideot

Jos tykkää ohjatusta liikunnasta tai ei keksi itse treeniä, niin apu voi löytyä Youtubesta tai kirjastosta. Kirjastossa on yleensä useitakin erilaisia liikuntavideoita, aerobicista joogarentoutuksiin. Kirjastosta lainaaminen on onneksi ilmaista, joten voi huoletta ottaa mukaan kotiin useamman ja testata, mistä sitä tykkäisi. Youtubestakin löytyy lähes loputon määrä varsinkin lyhyitä 15 minuutin treenejä, joita voi yhdistellä, miten itse haluaa. Olen tykännyt paljon Blogilatesin videoista, koska ne ovat tuntuneet tarpeeksi selkeiltä.


6. Tanssi kotona

Kotona voi joko improta, harjoitella piruetteja tai oikeastaan kaikkea mitä tanssitunnillakin. Tällä kertaa turvaudun myös Youtubeen. Sieltä löytyy nimittäin niin koreografioiden kuin yksittäisten liikkeiden opetusvideoita. Tämän lisäksi Youtubesta löytyy lähes kaikkien pelikonsoleiden tanssipelien videot. Noita tanssejahan on tarkoitus tanssia itse pelissäkin sitä mukaa, kun niitä näkee. Yleensä ne eivät siis ole järjettömän vaikeita ja opetteluvaiheen voi jättää välistä (tai sitten tanssia yhtä tanssia niin kauan kunnes sen osaa täysin). Kirjastostakin toki löytyy tanssiopetusvideoita, mutta yleensä vain pari-, latino- ja kansantansseihin.

Esimerkiksi tältä kanavalta löytyy suuri osa noita tanssipelien koreografioita. Meillä on omana kolme noita tanssipelejä (Just Dance 1, Just Dance 2 ja Dance on Broadway) ja olen itse tykännyt niistä kovasti. Noissa meidän peleissä ei ole uusimpia hittejä, joten siksi on tullut välillä tanssittua Youtubesta niitä uudempia pelejä, kuten Just Dance 2016. 

Haastan kaikki vähintään katsomaan tämän videon Ievan polkasta, jos ei peräti kokeilemaan kerran, koska tuon tanssiminen varmasti piristää harmaimmankin päivän :D!


7. Uiminen/vesivastustreeni

Tämä on kesällä täysin ilmainen, jos vain pystyy järveen menemään veden, itsensä ja lämpötilan puolesta, muutoin uimahalli tietenkin maksaa. Tajusin vasta pari viikkoa sitten, että uimahallissa ei ole tosiaan pakko uida. Siellä saa monesti lainattua vesijuoksuvyötä (omakaan ei tule kovin kalliiksi) tai vesivastuksia, jos haluaa niitä kokeilla. Täällä lisäohjeita vesijuoksuun. Myös balettiliikkeiden treenaus onnistuu todella hyvin, koska vesi antaa lisävastusta esimerkiksi jalan heittoihin ja fonduihin. Uimahalleissa järjestetään myös usein vesijumppia, joilla vesivastustreenin saa hyvin alulle. Uimahallien hinnoissa on varmaan paljon eroja, mutta itse pääsen uimaan tällä hetkellä 3,5 eurolla. En pidä sitä niin kalliina, etteikö se tähän listaan sopisi. Tietenkin, jos joka päivä käy uimassa, siitä tulee kallista, mutta itse käyn noin kerran kuussa.



8. Ulkoliikuntapuistot

Jokaisessa kaupungissa ei varmaan ole yhtä hyviä liikuntamahdollisuuksia, mutta ainakin täällä mun lähellä on moniakin aikuisille tai myös aikuisille suunnattuja ns leikkipuistoja. Joiltain ulkoilureiteiltä löytyy lihaskuntolaitteita ja joissain lasten puistoissa on selkeästi aikuisille/nuorille suunnattuja "kuntokeskuksia", joissa on leuanvetotankoja, renkaita, tasapainojuttuja tai erilaisia steppilautoja. Myös muualta, kuin juuri noista kuntoiluun tarkoitetuista välineistä voi huomata just omaan harjoitteluun sopivan alustan. Samoin metsässä kulkiessa voi huomata, että esimerkiksi kaatunut puunrunko voi toimia hyvin steppilautana. Nurmi- ja hiekkakentät sellaisenaan tarjoavat hyvän paikan keppijumpalle tai muulle omalle treenille ulkona.


9. Hyötyliikunta 

Niin tylsältä kuin se kuulostaakin, liikkuessa voi tehdä jotain oikeasti hyödyllistä. Googlen perusteella ihmisiä hyötyliikunnassa kiinnostaa vain energiankulutus, vaikka se ei edes olisi pääasia. Itseäni nauratti tuo ehdotus "hyötyliikunnan hyödyistä", koska se, että saa samalla jotain aikaiseksi, kuten pihan haravoitua, käytyä kaupassa tai kerättyä roskia maasta, on jo tarpeeksi hyvä hyöty :D. 


10. Porrasjuoksu ja naruhyppely

Jos asuu kerrostalossa, portaat tätä lajia varten on helppo löytää. Tosin kerrostalossa kannattaa käyttää sukkia, ettei kukaan häiriinny jatkuvasta töminästä. Myös ulkoa löytyy monesti tähän soveltuvia portaita. Pienenä tätä tuli harrastettua melkoisesti, koska asuttiin 6. kerroksessa ja pelkäsin pitkään hissiä :D. 

Toinen helposti sykettä nostava treeni on hyppiä hyppynarulla. Jos ihan tavallinen hyppiminen kyllästyttää niin aina voi opetella uusia temppuja tai hyppiä tuplia, jolloin hyppynaru ehtii mennä kahdesti jalkojen alta yhden hypyn aikana.



+11. Kaupungin kuntosali

Jos silti kroppa huutaa kuntosalille, monella kaupungilla on omia kuntosaleja, joissa ei tarvitse maksaa jäsenyysmaksuja. Täällä esimerkiksi 10-kerran kortti kaupungin kuntosalille, joka on uimahallin yhteydessä, maksaa noin 20 euroa. Kannattaa ottaa asiasta selvää oman kaupungin nettisivuilta :). 

Useasti yksittäisillä kuntosaleilla on halvemmat hinnat kuin isojen ketjujen saleilla. Kannattaa siis kierrellä lähialueilla ja käydä kyselemässä hintoja niistä pienemmistä ja vähemmän "trendikkäistä" treenipaikoista!


Jäikö jokin ilmainen tai muutoin vain edullinen liikuntamuoto pois tästä listasta? Saa kertoa kommenteissa :)!

-Helinä

5 kommenttia:

  1. Tosi hyviä vinkkejä! Itse olen harrastanut geokätköilyä avomiehen kanssa muutama vuosi sitten. Siinä tosiaan etsiskellään pieniä kätköpurkkeja maastosta. Itse ainakin huomasin että aktiivisimpina kätköilykausina paino putosi muutaman kilon kun kätköjä tuli etsittyä metsistä ja puskista. Siinä voi valita millaisia kätköjä etsii esim maaston vaikeakulkuisuuden mukaan. Eli jos haluaa vähän enemmän treeniä niin voi valita listasta vain terrain 4 tai 5 kätköt. Tosin osa terrain 5 kätköistä saattaa vaatia apuväleineitä kuten soutuveneen tai tikkaat. Tosi kiinnostava harrastus ja siinä pääsee myös näkemään kiinnostavia paikkoja joihin ei ehkä normaalisti tule mentyä. Meillä harrastus jäi kun tuli muita harrasteita eikä aikaa enää jäänyt.
    Tosin nyt geokätköily on vaihtunut mobiilipeliin nimeltä Ingress. Se on siis puhelimeen ladattava peli jossa reaaliaikaisen kartan ja gps:n avulla etsitään vähän geokätköilyn tapaan kohteita. Tällä kertaa kohteet ovat virtuaalisia portaaleja jotka on sijoitettu karttaan, mutta sieltä lokaatiosta ei löydy mitään oikeaa kätköpurkkia kuten kätköilyssä. Peli edellyttää liikkumista ulkona joten kävelyä tulee paljon jos pelaa paljon. Ollaan pelattu syyskuusta asti ja avomies on kävellyt jo useita tuhanksia kilometrejä, minä en ole ihan niin aktiivinen, noin 350 kilometriä on tullut syyskuun jälkeen mittariin. Peli on ihan ilmainen.

    Ievan polkka, se naurattaa joka kerta, mutta miksi sillä oli tuossa videolla purjo kädessä? :D

    VastaaPoista
  2. Kiva kuulla enemmän tuosta kätköilystä! Voisin lähteä kesällä isin ja siskon mukaan katsomaan, millaisia kätköjä löytyy :).
    Joskus olen kuullut tuosta Ingressistä, mutta en ole sen enempää tutkinut. Tuhansia kilometrejä?! Huh huh ja hatunnosto! O_O

    Ievan polkka liittyy jollain ihmeen tavalla japanilaiseen piirroshahmoon, Miku Hatsuneen, joka tuossakin videossa esiintyy purjonsa kanssa :D. Serkkuni luultavasti tietäisi asiasta enemmän!

    VastaaPoista
  3. Mikäli muistan oikein niin avomiehellä tosiaan jo yli 3000 kilometriä käveltynä. Tosin nyt talvella on ollut vähän hiljaisempaa kun on ollut kylmiä ja liukkaita kelejä. Tosiaan varsin vaikuttava määrä! En kyllä itse pystyisi samaan.

    VastaaPoista
  4. Tää ei ois voinut tulla parempaan aikaan, just ragesin facessa noista kuntosalien kalleudesta. :--D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin sen sun kirjotuksen, kun nopeesti selasin facen läpi. Sen vuoksi ajattelin nyt postata mun ajatukset asiasta myös :D.

      Poista